Sommarmusik.

Sommar. Jag jobbar i ladugården. Det är sommar för mig. Gå upp tidigt och ta in korna för mjölkning till soluppgången. Det är rogivande att stå där till ljudet av tickande maskiner och kornas stilla mumsande på hö. Fridfullt. Ingen stress. Det tar liksom den tid det tar.
Jag lyssnar på p3 i ladugården. Och det finns en del låtar de spelar mer än andra och de låtarna blir mina sommarlåtar. Förra året i ladugården blev Miss li - Dancing the whole way home och Elin Ruth Sigvardsson ft. Lars Eriksson - Love mina "sommarlåtar".
Nu har två låtar börjat bli mina "sommarlåtar" år 2010. Jag har börjat märka ett mönster. Svenskt. Svenska artister. Men kanske är det inte så konstigt eftersom sommar är väldigt "svenskt" för mig. Och nog för många andra med mig. Årets låter (än så länge): Daniel Adams-Ray - Dum av dig och Oskar Linnros - Från och med Du.

De gör mig lite fånigt glad. Där står jag i kobajsiga shorts i ladugården och torkar spenar, vickandes på höfterna mot svettiga komagar, sjungandes för full hals. Kan det bli bättre?
Det är klart, jag är inte längre ute i stora världens spännande vardag och berättar om var dags äventyr. Men ibland räcker en svängig melodi hemma i ladugården. Ibland är det precis allt jag vill ha. För mig.
Var dag hemma kan också vara ett äventyr.

Jag har haft besök av ingen mindre än Lovisa. Det har varit fucking awesome. Vi har bakat VÄRLDENS godaste morotskaka och turbosnabb filmjölkslimpa. Sedan har vi mjökat kor. Ridit barbacka båda två på Bella. Sprungit och simmat och gått på Bio. Nu är det lite ensamt igen. Men i morgon vankas det tydligen "tjejkväll" med Sissela&co. Lär ju bli att jag inte går och lägger mig till morgonmjölkningen. Men sedan är det fredag igen och då är jag ledig, ledig, ledig.

smakprov på Hannas sommarmusik:

Är det inte fantastiskt mysigt att höra syrsorna spela?

Inledningsvis.

Jag tror (ta mig fan) att jag har sett en utav de bästa filmerna i mitt liv. Den hamnar utan tvekan på topp tio. Jag kan dock inte redogö ra för vilka de andra filmerna är, men detta är ett sätt för mig att beskriva att jag sett en sjukt bra film. Inception. Värt varenda krona, om jag just i detta specifika fall blev bjuden (tack herr Jansson).
Men vilken rulle!
Jag satt på helspänn genom precis hela filmen. Och på något vis fick den mig att tänka på fight club, även om de egentligen inte går att jämföra för fem öre. Men det var något med att vårt undermedvetna kan och påverkar våra liv mer än vad vi tror. Samt att vi ibland kanske bör lära av det. Flum.
Men jag är helt såld. Se den för fan. På bio helst. Det ligger en viss sanning i: "Film är bäst på bio" . . .

Helgen har so far varit sjukt bra.
Fredag började med ett kortare, men trevligt samtal via msn. Mjölkning av kor och grillning och fylla på kvällen hos fam. Sandenskog. Jag var visst lite trött där runt tre-tiden och jag och Lovisa drog oss till sängs. Jag var visst så trött att jag inte märkte av när en viss Linnéa skändade min kropp från beordran av tanten.
Tanten-a.k.a-Christian, vad har hänt? Är det månne spänningarna från den sexuella frustrationen som släppt? Eller vad fan är det frågan om? Människan tyckte det var mysigt när jag hällde en hel mugg vatten i nyllet på honom där han låg och sov sin skönhetssömn.
Jag förstår ingenting.

Lördag då. Fortfarande idag.
Sprita ärtskidor och lunch med farliga Daniel. Sedan var det som sagt bio. Made my day. My week. Och sedan hem och Rabaraj på Rosenhill. Anders spelade. Han blir bättre och bättre på att sjunga måste jag säga.
Men nu börjar jag bli allt bra jävla trött.
Skall upp i ottan, cykla till Jill, springa och cykla hem. Träna träna träna.

Sleep tight.

Ps. Bra låt. Ds.

Hemma igen.

Nej, det har inte tagit så här lång tid att "landa" hemma. Men om tiden gick snabbt borta så är det ljusets hastighet här hemma.
Men så var man hemma igen. Vilken jävla resa. Jag ångrar inte en sekund att jag åkte och jag vet att jag talade om att jag borde haft någon med mig. Men nu i efterhand så kunde det inte varit bättre att åka ensam. Det hade inte varit samma resa om jag haft en stöttepelare. Och jag har verkligen lärt mig att uppskatta mitt egna sällskap.

Bali då. Efter att jag ridit längs en vulkansvart strand till ljudet av vågornas slag så bokad jag rafting. Skulle väl lättas översättas forsränning. Vilken upplevelse i tell you! Något jag rekommenderar ALLA att prova på någon gång innan den där killen i svart mantel och lie kommer och knackar på axeln.
I två och en halv timma for vi fram i ett dyngsurt paradis. Prioritet nummer ett var att få se ett vattenfall. Och jag fick se vattenfall så det räckte och blev över. Jag tappade räkningen någonstans efter tjugo. Och jag satt bitvis helt hänförd i den mycket väl använda gummibåten. Guiden skrek "power paddle" men jag satt med paddeln i knät och bara njöt över det mina ögon registrerade.

utsikt vattenfallet floden

Två och en halv timma gick alldeles för fort. Jag fick liksom inte nog av det jag såg och upplevelsen av att i en båt glida genom regnskogslandskapet där infödingsbarn stod och tvättade sig. Nu låter det kanske som att jag just njöt extra över det sistnämnda, men det var en del av den underbara helhetsupplevelsen.

medvetslös

Bilturen tillbaka var väl mindre angenäm. Trafiken i Bali är i största allmänhet mindre angenäm. Det ska väl föreställa vänster trafik men bilar och bussar och hästar med vagn och moppar kör mest där det finns plats. Sedan vilken sida av vägen det råkar bli löses med signalhornet.

Bali är landet där du kan köpa bensin i absolut vodka flaskor för 4kr/litern och beställa hemkörning från donken. Bali är landet där det finns milslånga stränder och träd som tagna direkt från Avatar.

Bali avslutningsvis? Jag träffade ju en Brasiliansk tjej från Australien också. Hon reste själv och var helt sjukt pepp på livet. Vi gick in på ett diskotek där man fick två drinkar för priset av en. Och det var ju inte riktigt som det läskblask man serveras i Sverige. Det kände jag när jag gick tillbaka till hotellet. Jag var ganska mycket tankad när jag la mig i sängen den kvällen. Men det var en sjukt kul kväll där jag lärde mig den läxan att det inte bara är jag och andra störda svenska tjejer som pissar i stående position på toaletter där det sedan länge varit stopp. Den toaletten lär aldrig bli sig själv. Det var fan piss och papper upp till kanten och jag tycker synd om den stackare som blev tvungen att städa upp det där.

Sedan åt jag middag med Sussie och Petter också. Och fick fötterna rensade av små fiskar. Och pedikyr. Och så prutades det såklart en del. Sista morgonen joggade jag längs stranden i Kuta.
Får (eller ska jag säga tar) jag tillfället att resa mer i livet skall jag nog besöka Bali igen och lära mig surfa.

Fiskmat

Ja. Resan hem. Fy fa-an. Det tog tid och jag hann bli lite för rastlös och less halva vägen mellan Singapore och Amsterdam. Men inte så mycket annat att göra än att fylla de trevande timmarna med film efter film efter film. Avatar glodde jag igenom en gång. Och New moon. Och någon national-geografics-film.

Känslan att se Sverige genom flygplansfönstret var underbar. Jag log.
Väl "hemma" väntade Christian på mig. Vi åkte hem till honom och käkade sill och potatis. Sedan åkte vi till Uppsala där frisören gjorde mig fin i håret. Christian-med-Sara väntade på mig i Uppsala och bjöd på jordgubbar innan vi åkte hem. Hem till Lovö. Sköna Lovö.
Det första jag gjorde när jag kom hem var att ta en mugg och gå upp till ladugården. Jag fyllde den med tankkall färsk mjölk. Den som inte upplevt den känslan - att komma hem från nästan två månaders resande och dricka färsk mjölk direkt från tanken barfota i den Svenska sommaren - HAR missat något.

GOTT

Så var resan över.
Men det lär inte bli den sista resan jag gör. Ni vet "blodad tand" uttrycket?
Sedan jag kom hem har det varit fullt upp med olika aktiviteter. Och jag är inte den som klagar. Det är underbart att vara hemma och bara göra massa underbara saker som man bara måste när det är sommar.
Inte minst bada. Och vattnet är helt sjukt skönt.
Jag springer, simmar, sköter korna och gör sylt. I helgen blir det grillkväll på fredag och sedan är det lite olika lösa planer för resten av dagarna.

stop

Njut av livet för fan!

Ni får ursäkta om detta verkar hattigt men det finns så mycket bättre saker att göra än att sitta här och uggla.

I'm coming home.

Vanner och bekanta. Min langa resa hem har borjat. Jag befinner mig i skrivande strund pa Singepore airport. Igen. Nu skall jag sitta har och vanta i en nio timmar innan flyget till Amsterdam lyfter. Sedan blir det ett snabbt byte dar och sedan ar jag hemma. Tiden har gatt fort och jag antar att det ar sa alla sager, men det ar ocksa sanningen.
Jag skall skriva om mina sista dagar pa Bali och gora en sammanfattning sa fort jag kommit hem och "landat" lite.

Kramar fran en Hanna med hela magen full av fjarilar.

Baliidag.

Första dagen här på Bali är över. Och snart även den andra.
Första dagen checkade jag ut från det hotell jag spenderat natten på. Ett RÄTT uffigt hotell om jag får säga mitt. Jag siktade in mig på AP-inn, som jag fått tips om av Jill som varit här och backpackat.
Jag visste ju inte riktigt vart det låg. Att det låt relativt nära stranden visste jag, men eftersom jag inte ens visste i vilken riktning stranden låg hjälpte det mig inte så mycket.
Jag såg nog rätt vilsen ut med min stora ryggsäck så det tog typ två sekunder för någon kille med motorcykel att erbjuda mig skjuts.
Jag gav med mig. Jag ville hitta hotellet och bli av med mina extrakilon på ryggen. Så, utan hjälm, på någon random balikilles motorcykel åkte vi till hotellet. Han frågade några gånger om vägen men efter mindre än tio minuter var vi framme.
Hotellet såg mycket trevligare ut än det jag spenderat första natten på. Och det var billigare också. Samt att jag fick mer "bekvämligheter" med det priset. Typ, toalettpapper och AC. Mycket uppskattat.

Den dagen försökte jag bara landa. Psykiskt. Var lite uppstressad och nervös så jag låg bara och solade vid polen och läste den Gröna milen. Vid polen träffade jag en svensk tjej från Stockholm som var här med sin kille. Vi åt middag tillsammans och efter det skiljdes vi åt. Jag slöade lite på rummet (var rätt dåsig efter solandet) och sedan gick jag ut i mörkret bland gatorna och bokade en aktivitet för idag. Ridning. Jag skulle upp tidigt så jag avslutade kvällen med en massage (typ 45 kr för en timma - jag vet man känner sig som en rånare) och sedan gick jag och la mig. Och som den i-landsmänniska jag är kunde jag inte uppskatta AC'n mer!

08.00 idag väntade taxin på mig. Hann precis slänga i mig lite frukost (pannkaka och juice) och sedan bar det av till det ställe där det skulle ridas. Bilen delades med den skummaste familjen. Jag orkar inte ens gå in på vad det var för typ av människor men jag kan ju säga så mycket att alla mina fördomar om amerikanare var riktiga.

Det var lite som jag hade tänkt mig när jag kom fram. Smala (inte undernärda) hästar. Eftersom jag var den som hade mest erfarenhet så fick jag en egen guide (de andra fick rida i grupp och deras hästar fick ledas) och en något spretig häst.
Men jag har alltid drömt om att rida längs en strand där vågorna slår höga och utsikten är storslagen. Jag fick förverkliga den drömmen nu. Det var verkligen underbart. På stranden stod ett gäng med baliboskapkalvar. Och som mamma sa, de är verkligen HUR söta som helst.

Balikalv

Vi stannade till vid en fladdermusgrotta och gick upp på en höjd. Efter det red vi genom en liten stad med typiska Balihus. De är vackra. Även om Bali ger en lite kluven bild. Otroligt vackert och total mayhem.
Efter staden simmade vi med hästarna genom en flod och galopperade en bit på stranden. Sedan var det över.

Resten av dagen har jag gått omkring lite här i Kuta som är total turiststad. Turister över allt. Och surfare. Och skräp. Och affärer och massöser. Stranden är ändå rätt vacker. Jag satt där ett tag och blev anfallen av försäljare.
Sedan bokade jag morgondagens aktivitet. Någon jag också velat prova på. RAFTING. Och det utlovas att man skall få se ett vattenfall. Som jag också velat se.

Nu ska jag dricka lite mer vatten för jag har en grotesk huvudvärk. Sedan skall jag ut och leta föda och kanske hitta någon rolig att snacka med.

Har hört att det är varmaste sommaren i Sverige på evigheters evighet. Och här åker jag till BALI?
Det kan få regna i Sverige nu så länge det är lite sommar kvar när jag kommer hem.

Ses senare krokodil.

Baliritt

Bali

Okej. Jag ar i Bali. Allt har gatt bra. Traffade ett medelalders par (biologer forovrigt) fran USA som jag slog folje med till ett hotell som jag nog bara kommer stanna pa over natten.
Det ar mitt i natten har nu och sjukt varmt. Skall ga och kopa lite vatten innan sangen vantar.

See u later.

Singapore.

Jag har just mellanlandat i Singapore.
Snart lyfter planet till Bali och jag ar nervos som fan.
Uppdaterar sa fort jag kan nar jag kommer dit sa ingen behover varar orolig. Men jag ar radd att det kan vara lite si och sa med internet dar borta.
Den som lever far se.

Nu är det dags. Hej då Japan.

20100709294 (MMS)

Sayonara.

Gott folk. Min tid här i Japan är snart över. Det är sista kvällen och i morgon skall jag upp tidigt för att åka till flygplatsen. Bali väntar. Hoppas jag inte bli ihjälbombad på något disco.
Sedan i måndags har det varit fullt upp varenda dag. Tiden har rusat förbi och nu såhär i efterhand hade jag kunnat vara här i Tokyo någon vecka till eller två för att hinna med mer.

Måndag då. Jag minns knappt. Jo just. Då mötte jag upp Fung. En kille från Hongkong som jag träffat på gården (en annan wwoofer med andra ord). Vi skulle spana i Akihabara. Ja just, datanördarnas och animetöntarnas mecka. Har du aldrig upplevt migrän i ditt liv gör du det garanterat efter ett besök där.
DET ÄR SÅ SJUKT MYCKET SAKER OCH LJUD OCH HERRE MEN SKAPARE MED KRIMSKRAMS.
Oj, var det caps?
Och vi gick in på ett
Maid cafe. Jag vet inte om jag kan beskriva vad ett Maid cafe är. Kort och gott är det små söta och mindre söta japanska tjejer utklädda till anime-hembiträden. Och de behandlar dig som att du är en gud. Eller, ja, något i den stilen. Allt är rosa och pluttinuttigt och du bör se det med dina ögon.
GANSKA pinsamt, men sjukt kul. Check liksom.

Efter Akihibara bjöds det på middag i "mina hemkvarter" och karaeoke igen. Mycket trevligt.

Tisdag. Hanna drar värsta utflykten långt åt helvete till Sea paradise i Yokohama Hekkeijima. Är man i Japan bör man väl se halvt vanvårdade vattendjur i bur.
Det var hajar och rockor och valrossar och pingviner och fiskar och delfiner och vitvalar.
Jag stannade och tittade på showen. Vitvalarna var till och med.
Och det var här på Sea paradise som jag såg det absoluta absurdaste jag bevittnat i princip hela mitt liv. Sätt er ner. Håll någon i handen och blunda INTE:
- En av delfintränarna runkade av två (det kan varit samma delfin två gånger också) delfiner.
VAD I HELVETE?!
Där stod jag och filmade och såg plötsligt vad det var som försiggick. Är detta något man brukar göra? Runka av delfinhanarna? Är det något som ingår i träningen? Frågor jag förmodligen aldrig kommer få svar på.
Jag stod bara där med vidöppna ögon och hakan i golvet.
Allt på film. Lite för obscent för youtube kanske ...

Väl tillbaka till lägenheten bjöd jag Vince med vänner på köttbullar och potatismos. Det var gott. Även om jag avråder samtliga passagerare att inte använda margarin. Såsen blir lite väl flottig.

Onsdag då.
Sladdrade omkring nere på stan ett tag. När jag säger nere på stan menar jag de butiker som ligger här i närheten där jag bor. Och de är inte så få de. Efter runtsladdrande åkte jag till akihabara igen. Skulle kolla upp om det var möjligt att smuggla hem en Ipad till Daniel. Det var det inte. De har ett annat 3G-system här och man var tvungen att köpa den med deras telefonoperatör och blargh. Surt sa räven.
Så vi (Dagens sällskap: Mikeal-någonting, en avlägsen vän till Christian som varit i Japan ett år och pluggat) drog till Ueno och Ueno zoo. Det var härligt att snacka svenska. Men min svenska börjar låta lika illa som min engelska gör. Svengelska?
Ueno zoo hade det mesta i djurväg. Lite knas det där också. Ett Zoo mitt i stan. En annan måste ju färdas en halv dag in i Norrköpings urskogar för att få se en berguv eller kanske en järv. Om man har riktigt riktigt tur eftersom alla vet att den buren är tom på Kolmården.
De hade dvärgflodhästar. DVÄRGflodhästar. Vad är det för djur, egentligen? De hade sjukt läskiga ögon. Jag tror jag vill ha en dvärgflodhäst. Den kan gå med min gnu som jag även skall införskaffa mig.
På kvällen var det inte bara jag utan även Vince som var lika trötta som barn efter julafton så vi beställde hem pizza och tittade på film. GÖTT.

Torsdag. That's today.
Tog en sväng till Harajuku. Åkte till Vince jobbkvarter och åt lunch. Gick till Ginza för att inse att om man åker till Tokyo och känner att man vill bli ännu mer rånad än vad man redan är så är Ginza stället man skall hänga. I princip bara märkesprylar. Men det var kul att bara strosa omking. Jag besökte ännu en park där jag såg en uteliggare ligga och bläddra igenom en porrtidning. Han är förevigad i min kamera. Så fantastiskt.
På vägen snubblade jag på en jätte mysig handelsplats nere vid tunnelbanan med mat och bröd och bakelser. Jag gick säkert där i en timma och bara tittade. Funderade på om jag skulle köpa en tårta att bjuda på som tack för att jag fått stanna.
Men jag tycker det är jobbigt att behöva välja i det klena utbud av tårtor som finns i Sverige så det blev ingen tårta eftersom jag inte kunde välja mellan någon av alla de fem tusen tårtor som fanns där.
Väl tillbaka till lägenheten tog jag det lite lugnt och vilade fötterna innan Vince kom tillbaka och vi cyklade iväg och hade middag och bowlade.
Riktigt trevligt avslut.
Jag var ingen kung på bowling by the way.

Så. i morgon skall jag upp vid sex. Buss till flyget.
Hade tänkt ladda upp lite bilder men jag håller på att tömma min mobil på bilder till datorn och det tar lite tid så jag hinner inte göra det nu. Men så fort jag får tid och internet kommer det komma upp fler bilder från Japan. Om inte annat är jag snart hemma och då skall jag flitigt visa.

Ses snart Sverige.
Hej då Japan.
Hej BALI

En liten tanke. Tänk om man bytte ut alla Japaner i Tokyo mot Svenskar. Vilket JÄVLA svineri det hade varit. Allt hade varit förstört på nolltid.

Over the ocean.

Lycka till nu.

"Datanordarnas mecka"

Star i akihabara och testar en iPad. Bra skit! This is awesome men det ar helt galet har!

Lost i translation.

Idag är det måndag vilket betyder att Vincent som jag bor hos har dragit till jobbet vilket betyder att jag skall roa mig själv. Helgen har varit fullspäckad med aktiviteter. Jag har slocknat direkt när jag kommit tillbaka till lägenheten. Men nu skall jag bara sitta ner ett tag. Skriva lite blogg, lite dagbok och planera vad jag skall hitta på resten av dagen. Till vilka ställen i Tokyo jag skall ta mig.

shibuya

Så jag skall försöka komma ihåg allt som hänt sedan torsdag.
Jora. På torsdag tog jag bussen till Tokyo. lämnade gården 11.45 och var framme i Tokyo (Shinjuku) klockan 19.40. Fördelen med att åka buss är att du hinner njuta av den Japanska naturen på ett trevligt sätt. Och som jag sagt säkert femhundra gånger nu sedan jag kom hit så är det Japanska landskapet verkligen någonting alldeles extra ...

Vi stannade vid rastplatser ett par gånger där man kunde gå av bussen, sträcka på benen, testa toaletter som tvättar arslet åt dig och spelar upp spolljud om man tycker att det är pinsamt när det plumsar när man skiter. Jag hamnade bredvid en lite äldre dam på bussen som bjöd på något hon köpt vid rastplatsen. Hon kunde även prata lite engelska så vi utbytte lite ord innan hon somnade. Timmarna på bussen kändes inte så långa och det var en surrealistisk känsla att från att se djupa skogar och berg köra in i en betongdjungel där naturen kändes väldigt frånvarande. Gatuljus lös upp natten och väl framme vid stationen stod Vince och väntade på mig. Och för första gången på fem veckor hade jag någon att prata med här. Prata som i att faktiskt ha en konversation. Kändes sjukt bra. Vi tog tunnelbanan till hans kvarter och satte oss på en liten restaurang och åt ramen och dumplings. Vi pratade och pratade och pratade och plötsligt var klockan väldigt mycket och vi gick till Vincents lägenhet där jag fick hälsa på hans lägenhetskamrater och sedan slocknade jag. Direkt.

Fredag. Hannas födelsedag. Vaknade upp. Åt lite frukost och gav mig sedan ut i storstaden, själv, Vince var på jobbet så jag var tvungen att klara mig helt själv. Men det gick sjukt bra. Jag hade en plan att ta mig till Shibuya och hitta en restaurang som Staffan brukade krubba på när han var här.

Staffans restaurang

Och jag sprang in i den o princip direkt. Det var inte lunchtid när jag kom fram så jag började strosa omkring. Jag var mest fascinerad över att saker och ting inte kändes så stort som jag hade föreställt mig det. Och det Tokyo jag såg då kunde beskrivas med två ord: "Hysteriskt och dött". En gata ner var totalt kaos och gatan bredvid kunde vara helt tom och öde och tyst. Jag lokaliserade en lite sköldpadds park, tittade i lite butiker och sedan gav jag mig tillbaka till restaurangen.
En mycket liten men mysig restaurang där du köpte en matbiljett i en maskin som du sedan gav till personalen. Några snälla Japaner hjälpte den förvirrade Svensken med maskinen och jag satte mig för att invänta min mat. Ramen med anka och nötter och ägg. Och dumplings så klart. Så så gott.
Innan restaurangen hade jag hittat ett ställe som serverade någon typ av toast med jordgubbar och glass och efter att jag sörplat upp min ramen så begav jag mig dit för lite födelsedagsfirande.
Den toasten var inte utav denna värld. Den var sjukt god men det var så himla mycket så när jag gick där ifrån hade jag så ont i magen att det gjorde ont att röra på sig.

Gottgottgott

Men vad gör man inte för att jobba på fettman?

Efter mat och efterrätt riktade jag in mig på en park som jag sett på en karta. Och efter trettio minuters gång kom jag fram till Yoyogi park. Det var en fin part med rosor och fontäner. I parken hoppade stora grupper av ungdomar hopprep, en äldre man dansade streetdance. En annan grupp tränade på något typ av framträdande. Jag kunde inte låta bli att tjuvkika lite och till och med dra fram filmkameran. Gick omkring någon timma i parken och bara njöt. Och till min stora glädje låg parken alldeles intill Harajuku. Ett annat ställe i Tokyo som jag blivit tipsad om att kolla upp. Det var väldigt mycket lustiga butiker där och jag hann inte se allt innan jag var tvungen att börja dra mig tillbaka till lägenheten. Lär bli en sväng till Harajuku idag igen för någonstans där skall det hänga cosplayers vilken man ju inte kan missa!

Yoyogi park

Jag drog mig tillbaka till lägenheten och fick uppleva lite av de trånga tunnelbanorna. Väl tillbaka i lägenheten gjorde jag och Vincent i ordning oss för att dra iväg till en av hans vänner som skulle bjuda på middag.
Vince trampade iväg på cykeln med mig där bak. Och i lägenheten blev vi bjudna på grillad kyckling och pasta. Det var mycket gott och alla Vince japanska vänner var mycket trevliga även om deras engelska var en smula knapphändig. Efter maten kommer tjejen som bodde i lägenheten in med en kaka som hon bakat. Och alla sjöng för mig och jag fick blåsa ut ljus i en iphone. Haha. Lustig födelsedag. Men jag hade mycket trevlig.
Resten av kvällen spelade vi wiifit.
Jag ringde hem en sväng och gratulerade Leo. Pratade med Elin, Leo och Siri i telefonen och efter det var kvällen så gott som gjord. Även Nanna ringde!

Efter midnatt cyklade vi hem och efter dagens alla intryck somnade jag i samma sekund som jag lade mig ner.

Lördag.
En heldag med Vince, en Japansk kompis till Vince och hennes Amerikanska vän som var och hälsade på eftersom hon varit här och läst Japanska med sin klass.
Vi började med att besöka staden Kamakura. Där det fanns gamla tempel och "The great Buddha".

Buddah

Vi gick omkring på marknader och hade verkligen en toppendag som avslutades med karaoke. Jag hade inte föreställt mig att karaokestället skulle vara ett helt höghus fyllt med rum. Lite som ett hotell fast rummen var små, inredda med en soffa, ett bord, en tv och karaokeutrustning.
Det var HUR KUL SOM HELST. Och alla i vårt lilla sällskap var faktiskt riktigt duktiga på att sjunga. Två timmar var över på nolltid och vi hittade en restaurang att äta på. Kyckling och ris. Du kunde välja mellan kyckling och höna. Vi, eller VINCE tyckte att vi skulle prova båda, så vi beställde in två utav varje. Hönan vad som att tugga på läder. Men det smakade väldigt gott i alla fall och allt detta svaldes ner med te blandat med alkohol. Konstig blandning.
Klockan blev mycket och vi sa hej då till vårt sällskap och drog oss tillbaka till lägenheten så att vi kunde vara i alla fall lite utvilade inför söndagens utflykt.

Söndag.
UTFLYKT. Vi gick upp tidigt och begav oss till biluthyrningen där två av Vince vänner väntade. Vi körde sedan omkring ett tag i Tokyo för att plocka upp två andra. Sedan begav vi oss till Fuji. Japans högsta berg. Utsikten på vägen dit var så vacker - förvånade?

Vackert

Väl framme vid Fuji var det så klart molnigt men jag kunde skymta den snöbeklädda toppen genom molnen och det gav mig gåshud. Vi stannade där ett tag satt vid en lavendelodling som luktade ljuvligt och sedan tog vi småvägarna tillbaka till Tokyo för att se en annan del av Japan än den som motorvägen visade. Som Vince sa: "This gives med peace ..".
Kring Fuji odlades det massa vindruvor och persikor och i stället för risfält fanns där i stället just persikoträd och vinrankor. Överallt.

Persikor

Lite sugen på att palla persikor blev man allt men jag höll mina händer i styr.

Tillbaka till Tokyo och mitt sällskap tog mig till en Sushirestaurang. Den var av den billigare varianten men det var riktigt gott. Sushin kom rullandes på band på färgade fat och olika färger kostade olika mycket. Så när man ätit upp räknade servitrisen hur många tallrikar av de olika färgerna man ätit och så var det bara att betala.

Måndag. Tiden här i Tokyo har rusat förbi. På fredag morgon drar jag till Bali.
Så idag skall jag ta en till vända till Harajuku och sedan tänkte jag försöka ta mig till Akihabara.
Börjar så.

Håll till godo.

Massa kramar från en svettig svenne i Japan.

Den stora staden.

Jag skall ge er en uppdatering lite senare idag.

Tokyo here i come.

Nu mina vänner drar jag till Tokyo.
Det är ändå med lite vemod jag lämnar gården. Nu stundar andra äventyr.