Halsont, kakbak och examensmyopati.

Idag är det två månader kvar till examen. Jag vet inte om det är på grund av det virus som manifisterar min kropp eller anspänningar från examensarbete, gårdsköp, analkande flytt, hästar som skall fördärva sig i transporter, tjafsande banker eller en mindre välsmakande soppa av allt men jag känner mig förjävla schleten. Jag känner allvarligt talat inte igen mig i spegeln och har haft ont i skallen sedan mitt migränanfall i måndags. Jag ser ut som någon som borde ligga på bårhus. Ingen överdrift den här gången.
Det har varit vindstilla på bloggfronten ett tag nu. Vi kan säga att jag varit avställd för enkelhetensskull. Men en liten anekdot kan jag bjuda på så länge. 
 
Det händer att jag följer med som praktikant när L är ute och skor. Jag står där och är sådär oduglig som bara en praktikant kan vara och känna sig, med händerna i fickorna och fryser arslet av mig i kalla stallar. Med blåfrusna läppar och likgula förfrysta fingrar betraktar jag min andra hälft. Det är intressant med "hästfolk". Här om sistens kom vi ut till en häst som L inte skott tidigare. Det första ägaren gör när L börjat göra sitt är att upplysa L om hur hästen är understucken i trakterna och instruerar L om hur han bör sko pga det ... Jag vet att L H A T A R när hästägarna undervisar honom, så jag ler lite för mig själv och undrar om den här hästägaren ska gå så långt att L väljer att packa sitt och dra där ifrån, men just detta exemplar lyckas balansera på gränsen som jag kunde känna i luften. Hästfolk var det ja, sällan beskådar man en hästägare som denna. Jag har då aldrig i mitt hästaktiva liv hört någon "slänga sig med termer" som den här hästägaren gjorde. Jag undrar om han över huvud tagt hade någon som helst aning om vad han svamlade om eller om han bara försökte låta häftig. 
Varför nu en frånskild alkoholist och kvinnomisshandlare skulle försöka göra sig besväret att verka häftig framför några som oss.
 
Okej, nu VET inte jag om han var varken en alkoholist, kvinnomisshandlare eller frånskild men fördomarna och de förutfattade meningarna drog jag utifrån hans stora röda spritkran och vibbarna han spred kring sig. 
Dessutom blev jag illa till mods när han kallade hästen för pappas pojke. Det blev fel i mitt huvud, ungefär som att en boll inte går ner i det fyrkantiga hålet i en såndär leksak för barn. Fel. 
 
Hur som helst. Han slängde sig med termer om hur hästens ena främre hovkapsel (?) var längre en den andra. Vart han nu ville komma med det. Det intressanta med det var att hästen hade extremt assymetriska hovar. Då jag läst en artikel i ämnet försökte jag, så diskret jag kunde, undersöka hästen. Hästens vänstra framhov var rund och platt och hade i princip ingen trakt och den högra hoven var hög i trakten och mer framskjuten. Detta fenomen grundar sig av olika orsaker men allt som oftast sitter problemet högre upp. Detta examplar var som taget ur den där artikeln jag läst. Den högra trakthöga hoven valde hästen att hela tiden stå med lite längre bak, samt att den vänstra sidan var mer välmusklad över bogbladet. Om det var pga en gammal skada eller att hästen bara var extremt snedriden vet inte jag. 
Hästägaren frågade varför hästen hade så assymetriska hovar, men slutade lyssna i samma andetag som vi nämnde oliksidig. Så då fick jag det bekräftat. Han var alltså frånskild (eftersom han var alkoholist och misshandlat sin kvinna) och hade på ålderns höst införskaffat sig en föredetta "bullfighting-from-horseback-häst (typ PRE eller lusitano) och trodde nu att han köpt sig en kunskap som vi andra surt förvärvat genom år av slit i kalla stallar. Nu överdrev jag igen. Men det faktum att han inte förstod vad vi menade med oliksidighet eller att de assymetriska hovarna - nej förlåt mig - hovkapslarna med största sannolikhet berodde på något högre på hästen bekräftade hans okunskap. Vem fan kan lära sig att uttala ett ord, men konsten är att förstå vad det betyder. 
 
Bullfighting from horseback var det. Hästen var importerad och hade enligt hästägaren roat sig med just detta. 100 matcher eller vad det var. Hästägaren tyckte att det var konstigt att svenskar inte visste vad "sporten" innebar, han menade på att Sverige ju var ett sådant hästbefolkat land. Ännu en bevis på hur DUM I HUVUDET han var. Menar han att det skulle vara en sport att jämföra med t ex hoppning eller dressyr? Alltså, för det första, det är ingen sport, det är djurplågerig och för det andra, läs det första, DET ÄR DJURPLÅGERI och anses så vara i Sverige och är således förbjudet. Ingenting någon vill hålla på med i Sverige. Förutom en alkoholist och kvinnomisshandlare då. Det är förbjudet i många delar av världen att aktivt föra selektiv avel på aggresiva nötkreatur som blir ihjälhuggna till publikens jubel. 
 
Hästägaren fortsatte sitt svammel. Han försökte låta viktig genom att beskriva att han red sin häst i mycket "kortare steg" - var detta ett lamt försök att försöka säga att han försökte samla sin häst? - och att det var viktigt att L försökte spara så mycket trakt som möjligt eftersom man gjorde så i Portugal av den anledningen att man just red hästarna i kortare steg än många andra normalt gjorde. Att man red dessa hästar på 80 % vertical line ?? okej now i fucking lost me. Och ska man göra det så måste man tydligen ha högra trakter. Vanliga dressyrhästar jobbas tydligen bara i 50 % vertical line. Tack för denna informationen. Skönt att veta att jag inte behöver jobba lika mycket på Trebbes trakter. Jag rider nog inte mer än i 30 % vertical line. Eller fan vet jag. 
 
Men sen säger hästägaren att han inte på långa vägar kan utnyttja just den här hästens kapacitet på långa vägar. Så han kanske inte behöver ha så höga trakter trots allt . . . 
Hans uttryck för att förklara vilken kapacitet hästen hade var ordagrant: "när jag neckrainar honom kan han ju vända 360 grader bara jag slår lite med linan". 
 
No further comments. 
Hästfolk. Jag fick mig ett gott skratt i alla fall. 

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

gilla hade följande att tillägga:

Jag med!Gott skratt alltså.

2014-04-07 @ 16:07:29
gilla hade följande att tillägga:

Jag med!Gott skratt alltså.

2014-04-07 @ 16:07:32

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback