Överambitiös

Jag tror aldrig jag har suttit på en häst som Trebbe. 
Jag vet inte om jag någonsin kommer sitta på en häst som Trebbe. 
Han är överambitiös D E L U X E !
Igår red jag på Trebbe efter att han fått stå en vecka och tänka över förra veckans övningar. Tidigare problem har varit att han inte förstått skänkelns verkan och inte förstått att han inte får svänga i hörnen innan mig. Han har även haft lite svårt för det där med galoppfattningar eftersom det är så mycket som händer där under magen, Så efter lite överläggningar med moster Gilla kom vi fram till att fattningar från skritt kanske skulle fungera finare. Det gjorde det. Efter två dagar fattade han exakt vad han skulle göra och tyckte han kunde fatta galopp hela tiden. Så han fick en vecka på sig att tänka över det som hänt. 
Han var verkligen jättefin igår, så vi ställde upp ett litet hinder på långsidan. Fattade galopp på kortsidan och lät han rulla på hindret. Trebbe tänder igång värre än en formel-1-bil. Det är bara att sitta och hålla i sig. Han fick till några riktigt fina fattningar när han väntade på mig. En vänster galopp tror jag fanimej att bakbenen kom in under framför frambenen. 
 
Jag har fortfarande ett dilemma, och det är att jag inte vet hur jag ska få honom att förstå hur förbannat duktig han är, men att han måste vänta lite på mig. Jag försöker mest sitta och vara lugn, men ibland känns det som att jag förstör denna underbara individ. 
 
Fan, ju mer man vet, ju svårare är det, och desto mer vill jag bara ge upp och lämna över ansvaret till någon annan. 

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

N hade följande att tillägga:

Halvhalter raring, halvhalter. Känner du att han springer ifrån dig, eller att han är före, gör en halvhalt och byt övning. :)

2013-01-28 @ 20:04:43
Anonym hade följande att tillägga:

Men jösses människa, hästen är ju bara 3,5 år!
Ta och sök upp en bok skriven av någon som faktiskt vet hur man skolar unghästar och läsa vad en halvhalt faktiskt innebär, Raring!

Punkt, diskussion onödig.

2013-01-28 @ 20:27:53
N hade följande att tillägga:

Okej, förhållning. De flesta hästmänniskor använder ordet halvhalvt, och det finns, tyvärr, massor med olika definitioner på vad en halvhalt innebär sedan är det upp till läsaren att tolka skriven uppgift. T ex så finns ordet halvhalt redan i "Armens ridhandbok" där den definieras som en tempominskning.

I dressyrhandboken definieras halvhalten som en del i samlande "att förbereda hästen på någonting nytt". Hästen samlas till ett kortare tempo en kort stund och med samling innebär att hästen ska förlägga vikten på bakbenen, vinkla in sina haser och hamna i en "uppförsbacke". I dressyren används halvhalten som det SISTA i utbildningsskalan då samlingen ska komma när hästen har takten, lösgjordheten osv..

Ett annat taget begrepp för halvhalt är att få hästen lydig för handen och skenkeln men att de allra flesta som använder halvhalten under detta begrepp enbart har den i handen och inte får med sig hästens bakben.

Så, vad jag menar med en "HALVHALT" är alltså en förhållning/tempominskning och det kanske var dumt att använda ordet "HALVHALT".


Detta inbjuder alltså direkt till vidare diskussion, men eftersom du vet EXAKT vad jag menade med halvhalt och du dessutom verkar veta exakt hur du rider in en unghäst, varför kommer då inte du med förslag?

2013-01-31 @ 09:59:34

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback