Sammelsurium

Nu har vi börjat två nya kurser. Vårdhygien 2 och kommunikation och rådgivning inom djuromvårdnad. Förstnämd låter ju bättre än vad den hittills visat prov på. Igår hade vi en mycket bisarr föreläsning med en kvinna från Getinge. Ett VÄRLDSOMSPÄNNANDE företag inom vårdhygien? Autoklaver och diskdesinfektorer och sterilcentraler och diskmaskiner och diskmaskiner och ... INTE diskmaskiner? diskDESINFEKTOR var det. Hon stog och malde på om helt, för oss, ovidkommande saker. Hon berättade tillexempel ingående om en av världens största sterilcentral i kuwait? Att de beställt 36 packbord? Varför lägger jag ens detta på minnet?
Kruxet med att ha en föreläsare som blandar ett sammelsurium av viktiga och oviktiga saker är att man till slut faktiskt slutar lyssna och missar även det som kan tänkas vara viktigt, sådant jag BORDE lägga på minnet, men helt missar i den igenväxta snårskog av olustiga anekdoter. Det är inte roligt att höra en främmande kvinna säga att hennes bestickkorg i diskmaskinen hemma är en "tragisk historia" eftersom den är överfylld och överfyllda diskinfektorer är tydligen INTE okej?
Vad jag försöker säga är att kvinnan vi haft pladdrandes framför oss igår (i över fyra timmar) och idag (lyckligtvis bara en timma) är ett lysande exemplar av en typiskt urusel föreläsare. Sorry. Ta det inte personligt, but you better look around after a new job (elva år inom branschen har satt sina luggslitna spår). 
 
Vad som slutligen satte punkt på föreläsningen var när Annikki (som sov sig igenom halva föreläsningen) skickade ett sms till mig och viskar: "läs det inte nu". Jag läste det i alla fall: "vet hon ens vad vi läser till? Jag tror hon försöker sälja på oss diskmaskiner .. " (förlåt förlåt, DISKDESINFEKTORER).
Sedan satt jag framstupa över bordet och försökte kväva det gapskrattanfall som besuttit min kropp. Jag torkade tårar och rinnande mascara, längst fram i klassrummet där föreläsaren försökte knyta ihop säcken till den, för henne, säkert lyckade föreläsningen. 
 
Så vad jag minns jag efter fem timmar föreläsning? Jo, att en av världens största sterilcentraler finns i kuwait. Att de beställde 36 packbord och att kvinnans, vars namn jag inte minns, bestickkorg är en tragisk historia och att du måste stänga diskdesinfektorn (prototypen de installerat på KTC) med våld. Kommer jag säkert ha väldigt mycket använding av i mitt yrke som djursjukskötare. Eller?
 
Appropå djursjukskötare så har jag fått sommarjobb. Jag har inte tackat ja än eftersom jag ska på två intervjuer nu på måndag. Men med det beskedet i min bakfick kan jag pressa de jag ska på intervju hos. Man är inte fulare än vad man gör sig. 
 
Hästen var fin i skogen idag. Solen sken och snön låg kall på backen. Fåglarna kvittrade bland granarna. Fick nästan lite vårkänning, så idag har varit en bra dag. 
 

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

Anne Jansson hade följande att tillägga:

Nej om man skulle ställa in frukostdisken i diskdesinfektorn då, min bestickkorg ser bra ut, gott om plats, sa den fantastiska föreläsaren något om hur ofta hon tömde sin? Kanske lösningen ligger där,
plocka UR innan du plockar i ny disk.....
Nej skämt åsido, dåliga föreläsare finns det tyvärr för gott om,
och alla tar de ifrån sina lyssnare en liten bit av glädjen i att lära sig något nytt! Hoppas du kan diska ändå och sterilisera instrument när det behövs. Kram, kram!

2013-02-27 @ 08:41:52

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback