Ap - vad?

Jag är åter tillbaka i Skara efter en auskultationsvecka på UDS - hästkliniken i Uppsala.
Under helgen som var såg jag filmen apflickorna och det är på sin plats att kräkas lite verbal galla.
Jag kan inte ens i min vildaste fantasi förstå hur de kunnat rosa den här filmen som de gjort? 
Vi kan börja med titeln. Varför heter den apflickorna? Apor får i alla fall mig att osökt tänka på apor. Och det var ingenting i filmen som drog tankarna till våra något mer ludna släktingar. Och var det någon som såg framsidan på dvd-fodralet? Tror i och för sig att de hade samma bild på biografaffischerna. Där står en av huvudrollsinnehavarna med ett gevär i famnen och det enda de gör med den bilden är att skapa total förvirring. De har EN scen i filmen då huvudrollsflickorna sitter och dricker något som ska lika alkohol och den ena tjejen visar den andra hur man använder ett luftgevär. That's it?! 
Jag kanske bara har extremt vild fantasi men ser jag en ung tjej hållandes ett gevär får jag för mig att hon ska skjuta ihjäl någon (lönnmörare, mördare, psykopat .. ?). Ingen dog i apflickorna. 

Filmen har blivit utsedd till bästa film på Guldbaggegalan? Och någon annan gala. VAD I HELVETE?! Om det där är vad Sverige tycker är det absolut bästa vi kan producera vill jag aldrig mer se en svensk film. Jag smörjer hellre in ansiktet med skit, skär sönder mina handleder, klipper alla fotbolssplaner i Sverige med tänderna, än att slarva bort den lilla tid jag fått att leva på att se sådan smörja.  

Filmen hade för fan ingen handling. När eftertexterna började rulla efter en timma och tjugofyra minuter satt jag och de jag såg filmen med som frågetecken i soffan. Jag har fortfarande inga ord.
Jag kräks på när kritikerna ska tala om djup i sådanahär skitfilmer. Lite som när "fint" folk går på galleri och glor på en tavla föreställande lite utspilld färg och hasplar ur sig: "Jag ser verkligen mörkret i den här tavlan, hur konstnären talar direkt till mig och låter oss som åskådare känna det lidande henom fått genomlida" ..

Apflickorna påminner om Fucking Åmål, fast saknar helt handling. Dessutom innehåller den basala fel som får vem som helst som faktiskt varit i ett stall att vrida sig av skam.

De har bemödat sig att faktiskt filma i ett riktigt stall och använda sig av riktiga hästar men har inte bemödat sig göra den research som behövs när det gäller rekvisita. Vi ett tillfälle i filmen står tjejerna och mockar i spån med en potatisgrep .. behöver jag säga något mer?
Och vid två tillfällen i filmen rullar det förbi tumbleweed över gårdsplanen. Om ni inte vet vad det är föreslår jag att ni googlar det. Det är hur som helst ingenting som finns i Sverige. Men de imbeciller som gjort den här kassa filmen tyckte väl att det var något som alla hästfilmer innehöll? Jag blir så trött.
Dessutom tävlade de i voltigen under total tystnad. Alla  de voltigetävlingar jag sett har innehållit musik. Hög musik. Men vad fan vet jag.

Filmer är inte till för de som vet något utan för den stora hjärndöda publiken.

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

Anne hade följande att tillägga:

Tack för recensionen! Kommer inte att se den filmen, Fucking Åmål innehöll ju i alla fall några roliga sekvenser...Är ledsen att vi inte hann träffas när du var här uppe, men ibland blir det inte som man vill. Hoppas på ett annat tillfälle! Kramar Anne

2012-03-06 @ 05:36:06

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback