Så var det dags igen.

Det vankas tenda. Den första tentan för mig här på djursjukskötarlinjen. Introduktionskurs kallas det. Det vore lite väl starkt att använda sig av kraftuttryck som hat när det gäller introduktionskurser, men det ger ändå än ganska bra bild av vad jag känner inför sådana kurser. Avsmak kanske? Nä. Förakt? Förakt är ett bra ord.
Det finns en enkel förklaring till detta. Man måste läsa ingenting om massor. Eller massor om ingenting. Det är för mig en komplicerad procedur att plugga inför en tentamen i introduktion.

Jag skall ge er ett konkret exempel.
Vi ska läsa om mycket grundläggande cellbiologi. Om cellens olika organeller och kort om deras funktion i cellen. Låter inte så svårt right? Vad finner jag mig själv göra? Jo jag läser ingående om mikroorganismens sammansättning, näringsupptag och metabolism, ritar avancerade bilder och skriver långa utdrag från böcker. Mycket ineffektivt plugg. Ibland undrar jag om jag inte bara är lite utvecklingsstörd. Bara lite. Det är så rofyllt och roligt att rita med fina färger .. Blir jättefint, men jag lär mig tyvärr inte vad en mitokondrie är för att jag ritar. Eller gör jag det? Jag har fram till dagens datum klarat mig från underkända betyg.
Men någon gång måste ju vara den första.

Jag är ineffektiv för att jag lägger ner FÖR mycket tid. Det är alltid någonting jag inte hinner läsa på inför tentor. För det mesta har jag haft någon oförklarlig tur. Det jag inte läst på har inte tagits upp. Tur är dåligt.
Jag tror ofta att jag klarat mig genom hela skolgången på tur. Hur verklighetsanknuten den teorin är lämnar jag åt någon annan.

Ska jag ta upp det där om koncetration också?
Ni kan ju tänka er hur koncentrerad och framförallt fokuserad jag är på tentaplugget just i detta ögonblick? Jo just det, jag skriver ännu ett totalt meningslöst och innehållsfattigt inlägg i stället för att försöka förstå hur en cell delar sig - mitos ser jag att det heter här i en bok.

Åter till plugg. Så jag inte behöver skämmas på fredag eftermiddag.

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

Ellinor hade följande att tillägga:

En exakt beskrivning av hur jag är, fast minus ritandet :)

2011-10-05 @ 21:07:55

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback