En nedåtgående spiral

Okej, paus. Stopp. Bara för en sekund. Låt mig ta ett andetag.

 -"Hur äter man elefant?"
Det var en fråga en av våra föreläsare ställde förra veckan. Låt mig svara på den fråga; man äter en liten bit i tagen, så sa i alla fall hon. Problemet är att jag inte har tid att äta en liten bit i taget. Jag måste äta stora jävla bitar som sätter sig på tvären i halsen och orsakar stort obehag och kvävning. Det kan med viss del ha att göra med dålig planering, men inte bara det. Faktum är att till på fredag ska jag ha ätit väldigt mycket elefant. Och även om jag hade pluggat mer i helgen hade det fortfarande varit mycket. Nu hade jag inte så mycket tid att plugga i helgen eftersom jag var uppe i Stockholm och skulle städa ur mitt gamla bohag och flytta hästar och vara social och allt vad det var. Jag mår illa. På riktigt.

Känner mig helt värdelös för att jag inte pallar trycket när det inte ens är fullt pådrag. Jag mår illa vilket är en känsla som jag inte är helt bakant med i denna situation.

Yrseln beror till största del på att jag varken vet ut eller in i virrvarret av kunskap som försöker samsas på väldigt liten andel hjärna. Jag har inte lyckats strukturera upp den nya kunskapen och vet inte riktigt vad jag ska läsa in och lära mig. Ingen struktur - ingen .. jag lider av afasi också. Jag tappar ord. Ersätter dem med engelska, kan inte översätta. Förstår inte det jag läst, kan inte sätta det i ett sammanhang. Klumpar ihop det med annat och plötsligt är allt bara en suddig dimma. Nervsystem, os frontale, hornhinna, glattmuskulatur, myosin, afferenta nerver, motorändplattor, tidalvolym, matrix, BLARGH!

Min hjärna skulle behöva betydligt fler veck för att försöka få in allt detta innan fredag. Jag vet visst att jag kan få in det. Men är det något som kommer sätta sig i långtidsminnet? Med största sannoliket inte. Och därför känns det så värdelöst.

Så, nu har jag gnällt klart. Nu kan jag läsa lite till. Fast först ska jag ut och jogga en runda. Har läst fyra timmar nonstop och behöver en paus. En paus var det. Mobilen har laddat så jag kan få lite musik till eländet också. Idag har det varit storm i Skara.

Skara sypmatiserar med kaoset i min skalle.

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

Johanna hade följande att tillägga:

Jag förstår din känsla, men tänk såhär, du FÅR kugga på den här tentan, man FÅR det. Du kan göra om den 5 gånger innan du måste söka om till att få skriva den tentan igen. Många får göra om sina tentor ett par gånger. Jag skrev min anatomitenta 2 ggr på ena och 4 (!!) gånger på den andra! !


Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback