Alla vill till himmelen.

Det finns morgnar som utan tvekan platsar på en top tio lista på bästa morgnarna i mitt liv. Jag kan inte säga att denna morgonen varit en av dem. Snarare top bottom. Den började i och för sig utan vedermöda. Tog mig upp och ut i ladugården och Anne följde med för att säga vilka rutiner som gällde för denna arbetsperioden. Inte så mycket mer med det. Kom in strax efter sex och åt en god och mättande frukost. Anne och Lasse packade ihop sina saker och tog sitt pick och pack i pickupen och drog. Jag ensam kvar med några hantverkare som höll på att riva ner taket i badrummet. Drog på mig mina än så länge relativt fräscha ladugårdskläder och gick ut för att göra det sista dvs fylla vagnen, skrapa ner och skotta åt ungdjuren foder när jag i lösdriften möts av en sorglig syn - Frida. 1084 Frida. Inte direkt i sitt livs bästa form. Snarare top bottom. Frida har under en längre period lidit av pågående sjukdom. Aktinos eller strålsvamp eller vad nu än den medicinska termen kan tänkas heta. Det hela har uttryckt sig i en vattenmelon-stor böld vid bogen, där var runnit ut. Hon har behandlats men utan framgång. Frida var ju högdräktig så prio nummer ett blev att hålla hennes vid så pass god vigör att hon i alla fall kunde föda fram en frisk kalv. Men idag när jag såg henne fick jag nog. Hon var ingenting att försöka hålla vid liv. Det skar i hjärtat att se henne - utan minsta liv kvar i de annars så kloka koögonen - försöka dricka det ljumna vattnet jag bjöd henne på i lösdriften.
Så det var med tunga steg jag gick in i huset och började ringa telefonen varm. Ringde och rådfrågade mor och veterinär Cia. Sedan ringde jag Anne som gav mig tillstånd att ringa nödslakten som kunde komma så snabbt som inom en timma.  Jag gick ut i lösdriften igen för att kolla till henne. Då såg jag vad jag hade befarat - en dödfödd kalv i djupströbädden - och ännu en. Hon hade förlöst sina tvillingar under natten. Och då var det ju inte mycket att rädda kvar. Kändes som det enda rätta beslutet. Gick in igen då en av hantverkarna blickar ut genom fönstret med den följande kommentaren: - "ska kvigorna springa på vägen?".
Nej, kvigorna ska inte springa på vägen. På med mina kläder som inte längre var lika rena . . . Hämtade en hink med kross och lyckades locka in hela kviggruppen i fållan utanför ladugården. Sprang ner längs staketet och såg att en grind på ett eller annat sätt gått sönder, så jag sprang upp mot ladugården där nödslaktbilen mötte mig. Så vi gick mot lösdriften, öppnade grinden vid foderbordet, lyckades få ut stackars Frida där Jimmy (nödslaktaren) sköt och blodade av medan jag drog fram kalvarna.
Vad som följde var milt uttryckt magstarkt Med en lyftkran lyfte han in liken i en container. Låter odramatiskt i min beskrivning här och var även ganska odramatiskt att se. Men, ja, det såg bara obehagligt ut att se det skintorra koliket med sitt eget blod droppandes från sin livlösa kropp hissas upp flera meter upp i luften för att med ett dovt duns ramla ner i den blå containern. Jimmy stängde locket på container och åkte sin väg. Kvar stod jag med ett gäng förrymda kvigor. Jag stängde av strömmen, lagade staketet och lyckades med en tom hink locka in kvigorna i hagen igen.
Nu snöar det ute också, och jag som vill ha vår.
Men hurrunini - det kunde varit värre, det kunde varit strösocker. Eller vad säger du mamma?
Nu är Frida i kohimmelen och i morgon skiner säkert solen.

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

Nawn hade följande att tillägga:

Fan va jag hade velat vara där o dela din misär just nu !! Glöm inte att du är vackrast på denna jord !!

2011-03-18 @ 19:13:00

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback