Jump jump

Jag har en så otroligt fin häst.

Då och då när jag sitter och rattar i någon av alla de bilar som inte är mina drabbas jag av men-jag-har-ju-inget-körkort-syndromet. Ganska obahagligt, men inte minst absurt med tanke på att jag i augusti haft mitt kökort i sex år. Sex ÅR. Jag börjar bli gammal. I alla fall. Anledningen till att jag drar upp det här till ytan - trots att förmodligen alla jag känner redan hört mig tjata om detta fenomen inte bara en gång utan säkert tre eller fyra - är för att det börjat drabba mig i fler vardagssituationer. Nu senast var det när jag var ute och reda på Sessan en kväll - men-jag-kan-ju-inte-rida - vems-häst-är-det-här?
Det är precis som att jag åstakommit och gjort massa fantastiska och roliga och bra grejer i mitt liv och plötsligt har någon rånat dem från min erfarenhetsbank.

Men det är ju i och för sig ganska overkligt att jag rider omkring på Sessan. Hon som bara för några år sedan låg i magen på Bella. Hon som jag slet ut med mina bara händer. Är det verkligen jag som ridit in henne? Är det verkligen jag som har format henne till den fantastiska häst som hon är idag? Alltså, på riktigt, hon är så otfattbart fin. Jag är bringad ur fattning. Och i fredags hoppade jag uppsuttet på henne för första gången. Och det var som om hon inte gjort något annat. Hon reagerade inte det minsta negativt, hon bara hoppade. Eufori.



Älskar min reaktion efter att Sessan sparkat bakut: "Jag satt kvar". Lite epsikt.

I lördags var jag helt ledig. HELT LEDIG. Och inget mer på schemat än att jag skulle tar en tur på Sessan tillsammans med Frida som skulle få låna Runa. Gick upp kvart i nio. Och jag kan inte minnas sist jag sova så länge. Vi åt mannagrynsgröt, jag och fruga, medan vi slöglodde på Moulin Rouge. Jag och Frida var båda eniga om att Ewan McGregor inte är en man som missgynnas av sin stjärthaka. Har han en lucka i sitt perfekta liv kan han få komma hem till mig, bara sitta om det är det han vill göra, eller massera mig, eller sjunga en sång. På vägen till Lovö svängde vi förbi kyrkans second hand som typ är mälaröarnas helghändelse numera. Alla är där. Och dagens fynd var ett par riktigt snygga - nya - jeans för 35 kr. De passade perfekt. Sådant jääävla kap.

Det var perfekt väder för en ridtur. Det enda som fattades var solen. Och tro på fan om den faktiskt kom fram och log mot mig och Frida under får underbara ridtur. Vi galopperade en massa i snön. Och fåglarna sjöng och ingen av oss ville att ridturen skulle ta slut. Men det gjorde den. Medan jag mockade la Frida ut lunch till korna eftersom hon tydligen inte kunde stå still och bara titta på med jag försökte göra rent jordsvinet Runas box. Jag förstår inte vad hon gör under nätterna för man hittar liksom inga högar av skit i hennes box utan allt är utspritt till femmiljarder skitbitar och väl omkringfördelat i hela boxen så man får antingen ta allt eller inget. Suck.

När vi blivit klara gick vi in och tog varsin macka men det tog inte lång tid förrän Karel ringde och behövde hjälp med Delicia som inte kom upp. Så jag fick instruktioner av mamma om att lägga en hel flaska kalk under huden på Delicia som väl tyckte att det kändes sådär. Sedan Fick jag och Frida hjälpa Karel av avhorna kalvarna medan Kalken fick verka på Delicia. Vi gjorde även rent uppe i ungdjursladugården. I alla boxar och till Tjuris. Tjuris är vår snälla tjur.

Kvällen avslutades hemma i stugan. Medan Frida lagade wook och ris bakade jag bröd. Och till efterrätt blev det marränsviss. Idén om marrängsviss kom från när jag och Frida satt och väntade på bussen. Vi surfade runt lite planlöst på intranätet när en bild på hemmagjord marrängsviss plötsligt satt klistrade på våra näthinnor. Vi blev båda först väldigt tysta, varpå jag utbrast: "Jag kom just i min mun - vi MÅSTE göra marränsviss - MÅSTE!". Indeed we did. En underbar heldag helt enkelt.
Nu sitter jag på jobbet. Jobbar 10-20.

Lite andra nyheter är att mor kommit hem från sjukhuset och är på bättringsvägen. Fina mamma.

Ha det gott!

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

Anne hade följande att tillägga:

Vilket härligt och positivt inlägg! Skönt att Elisabeth är på bättringsvägen, hoppas hon känner det lite lagom så hon inte börjar jobba för tidigt nu då...Fin film, tack Frida! Kramar till er båda och Elisabeth

2011-02-27 @ 14:37:22
Cesse hade följande att tillägga:

Så fin hon är lilla Sessan eller stora kanske man ska säga. Härligt att få kika in i det liv lite! Kram

gilla hade följande att tillägga:

Nu gör jag nåt för första gången i mitt liv så håll i hatten hoppas det hamnar på rätt ställe.Jag såg din video på sessan.Fin a hästen när ska jag komma o trimma er? KVALITEN NÄSTA ELLER HUR?Nu har jag träns och longergjord med en massa flaxande remmar på Trebbe när vi går ut i hagen.Han är så underbart obekymrad om allt som sker.Han kör nästan i huvudet själv i tränset när jag håller fram det.Det räckte med att muta honom en eller två gånger med godis för att åstadkomma det beteendet.Han är verkligen lättbetingad.Det gäller att vårda den egenskapen ömt.Kram från moster Gilla

2011-02-27 @ 18:19:08
gilla hade följande att tillägga:

Kom just på en sak till jag läste nyligen. "Det räcker inte med att skaffa sig erfarenheter, man måste komma ihåg dom oxå"

2011-02-27 @ 18:21:14
Hanna hade följande att tillägga:

Gilla! Gud va kul. Det verkade hamna på rätt ställe! Jo, jag pratade med mamma om att lektionen skulle sitta fin nu någon gång. Ridhuset är ju ledigt sådär på kvällarna för min del, så någon kväll om du har tid! Lilla Trebbe, han kommer bli en superfin liten häst han med, så fort jag har tid ska jag komma och hälsa på honom igen. Och visst stämmer det där om erfarenheter :)

ps. Jo, kvaliten nästa.

2011-02-27 @ 19:31:32
URL: http://rya.blogg.se/
Annika hade följande att tillägga:

Känslan du skriver om där e riktigt skön du :)

2011-02-28 @ 15:27:00
URL: http://s-a-g-a.blogspot.com
Pillran hade följande att tillägga:

Tjo, såg att jag inte har dig på fb. Har satt lösen på bloggen min så om du fortfarande är intresserad av att läsa den så skicka ett mess till mig 0709701249 (L)

2011-03-04 @ 10:25:20
URL: http://mathiasochpillran.blogg.se/
gilla hade följande att tillägga:

Jag jobbar ofta kväll men följande skulle jag kunna. 7mars 13mars 15mars 17mars 21mars.Kan det vara nåt? Tiden kan du bestämma själv.Du kan ju skicka ett sms om det är någon tid som passar.0709844215.Kram från Gilla

2011-03-06 @ 14:57:05
Emilie hade följande att tillägga:

Riktigt trevlig häst!! Bra suttet ;)!!

2011-03-06 @ 19:46:02
URL: http://barabus.bloggplatsen.se

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback