Raseri!

Igår hade vi marathon i djurskydd på skolan. Jag skulle kunna stanna där så kan publiken få föreställa sig resten själv, men det tänker jag inte göra, för det fyllde mig med skit till kräkningsgränsen. Någonting besynnerlig inträffade. Jag blev provocerad så till den milda grad att kallsvetten trängde sig ur mina porer och hjärtat rusade fast jag satt stilla. Jag vred mig i den obekväma stolen som sedan timmar tillbaka smaksatt min röv med trä. När den trådsmala tjejen från djurens rätt med ett nervöst leende klev in efter lunch skulle karusellen börja och snurra mig till medvetslöshet. 
Vegan? Ingen aning, det är bara fördomar men att döma av det hon sa är det säkert ett befogat antagande. Vad vill djurens rätt? 
Djurens rätt vill - citat: "Djur är liksom människor kännande varelser med intressen och behov som måste tillgodoses. Vi kan aldrig acceptera att man ser på djuren som varor, som ting för människor att utnyttja efter eget godtycke. Djurens Rätt vill vara djurens röst i samhället och försvara deras rättigheter".
Nu låter det som att jag är på väg att smutskasta någonting. Kanske är jag också det. Men vad i helvete? Jag har aldrig varit för extremister. Där står hon och hycklar om hur hon är emot den väg i livsmedelsindustrin som inkluderar djur. Och om hur hon inte kan förstå hur vi människor delat upp oss från djuren. Men vänd på frågan då? Låt oss föreställa oss att vi inte delat upp djur och människor? Att vi är precis som djur? Att det i slaget om honor var helt legitimt att ha ihjäl sina konkurrenter (Får för att nämna någon)? Eller att våldta sina familjemedlemmar (Delfiner)? Och då mina damer och herrar skulle det även vara okej att äta kött? För det är väl vad många andra djur gör? Äter kött? Vargar? Lejon? Grisar? Kött - som i andra varelser? Det finns mycket Hos veganer och djurrättsaktivister som inte står riktigt rätt till. Fråga om veganer bara äter ekologisk också. Det gör många med största sannolikhet inte. Vilket de borde, eftersom det icke ekologiska jordbruket besprutar = hur många insekter stryker inte med då? och sist jag kollade var insekter också levande. Och Veganer äter soja, och vad skövlas för att odla soja? Regnskog kanske? Och vad bor i regnskogen? Djur?! 
Jag ser för fan rött?!
Och vadå vi behandlar människor så jävla mycket bättre än djur? Är det att behandla varandra bra att bomba i Irak? Eller att låta gamlingar ligga i sin egen avföring på ålderdomshem? Eller att köpa kläder till sina hundar som är gjorda av slavbarn i Kina?

Lite senare in i föreläsningen nämnde hon att hon hade en katt. Jag antar att hennes katt äter kattmat. Vad finns i kattmat? Låt mig svara på den frågan åt er - kött. Just det. Katter är köttätare, och har alltid varit, men det är tydligen inte ett argument som är gott nog för att få äta kött enligt Djurens rätt. Hur som helst. Jag tvivlar på att hon ger sina katter kattmat som är gjort av handplockade möss. Jag antar att hon ger sina katter kattmat som innehåller kött från köttindustrin - som hon inte stödjer? Hycklare. 

Sen kommer någon överhurtig snärta från Djurskyddet - Sveriges största djurskyddsorganisation. Och då rann som bägaren över. Jag tyckte till en början att hon faktiskt hade rätt vettiga saker att säga. Att det idag är för enkelt att skaffa sällskapsdjur till exempel. Jag håller med till hundra procent i det uttalandet. Det är lika enkelt att köpa en hund eller en katt eller ett marsvin som ett par stövlar. Lite skevt. Men sedan hasplar hon ur sig "Jag tycker att bönderna gnäller". Och då kunde inte Hanna hålla käft. Hur i helvete kunde hon stå där och säga att bönderna gnäller? Alltså, jag kan hålla med om att bönder är gnälliga, och ibland lite väl gnälliga över lite väl dumma saker men jag tycker att bönder kan få gnälla med all rätt. I Sverige och i många andra delar av världen är bönderna sedda på samma sätt som människor tittar på en hög med hundskit på trottoaren. Är det berättigat tycker ni? Att de som sliter med sitt anletes svett för att föda alla skall bli behandlade som de blir behandlade idag? Att de jobbar för en skitlön och blir granskade till ner till nagelbanden och måste fylla i  en massa jävla bidragspapper för att över huvudtaget kunna få skiten att gå runt?

Jag tycker att man skall behandla djur bra. Jag tycker att man skall låta dem få utföra sina naturliga beteenden. Jag tycker att de skall få leva att värdigt liv. Men det skall de som tar hand om dem få göra också. Jag tycker inte att det är okej att avla fram kycklingar som vid fem veckor ålder inte kan stå, eller att grisar bara få se ett skitit betonggolv under de halvår de får leva. Men jag tror inte att det är rätt att gå på bönderna och säga att de är de som gnäller. Är det bönderna som gnäller eller är det konsumenterna som är snåla? Är det kanske multinationella företag som ska sluta ge bilden åt konsumenterna av att allt är så pluttinuttigt? Hela jävla samhället är så jävla skevt. Föreläsarna kan ju stå där och säga hur fantastiska svenska folket är som bryr sig så jävla mycket om djurens väldfärd. Det är klart fan att 70 % av mellanmjölkssvenskarna säger att de bryr sig om hur djuren mår, men när det kommer till kritan och är dags att välja kött i affären är det plånboken som styr. 
Det var intressant att hon tog upp Ängavallen också. Hur det minsann visst går att ha storskaligt och en idyll och tjänar pengar. Men det är inte alla bönder som kan ha det som han har det på Ängavallen. Alla bönder kan inte ha eget slakteri och bara sälja sina varor på sin egen gård. Det måste komma ut varor i affärerna också. Dessutom hade den mannen sjukt mycket pengar att investera redan innan han startade med jordbruket. Och bankerna är inte så vidare värst generösa med att låna ut pengar till de som vill starta nya jordbruk skall det sägas!

Så länge konsumenterna inte vill betala för att djuren skall få ha det bättre kommer det inte ske någon förändring. Det är synen på mat som helt och hållet måste ändras. Djurens rätt kan ju släppa ut hur jävla många minkar de vill och förstöra så många djurtransporter de vill, men så länge det finns KONSUMENTER som är villiga att betala för illa behandlade djur och pälsar så kommer det också finnas de som producerar det. Det är inte bönderna det är fel på. Det är konsumenterna. Och företagen som säljer produkterna.
Visst, det finns undantagsfall där bönderna behandlar sina djur som skit, men de flesta bönder har jobbat med djuren genom generationer och har inga semestrar och jobbar sena nätter och vakar kalvningar och skulle skjuta sig själva om hela besättningen slogs ut pga tex mul- och klövsjukan. Bönderna bryr sig. 
Utan mat skulle ingen klara sig. 

Sluta plåga bönderna, och djuren.

Kontentan: Vi människor förtrycker djur och andra människor för att vi kan.

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

Anne hade följande att tillägga:

Stående ovationer! Hoppas du fick fram en del av det på plats också! Kram.

2010-11-03 @ 10:45:19
Jiggly hade följande att tillägga:

Ibland brukar jag drömma att jag har förmågan att skapa aneurismer hos utvalda människor.



Sen kommer jag på hur korrupt och maktmissbrukande jag troligtvis skulle vara. Så det är nog bra att jag inte har den förmågan. Svenska bönder borde bli mer som Franska. Blir de tvungna att ta skit så dumpar de femtiosju tusen ton dynga på alla större motorvägar.



Shit. Jag minns gymnasiet när vi först pratade om hur synd det är om djur, hur hemskt det är att miljön är fuckelerad, och sedan om hur lite pengar medelsvensson har över till mat. Mat är tydligen dyrt. Jag frågade först vänligt hur många som köper det billigaste köttet, och om de vet varifrån det kommer.



Sen brast det. Lustigt nog så var troligtvis hela diskussionen ledd in på det spåret av min samhällslärare. Oavsett hennes intentioner, så försökte jag slå ett slag för bönderna.



Och då har vi inte ens börjat diskutera den vidriga halalslakten som inte en jävel bryr sig om. Och så var vi tillbaka på det där med aneurismer igen..

2010-11-03 @ 17:00:18

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback