Svea land


Jag är en kran i Göteborgs frihamn en disig morgon.

Jag är en kyrkbåt vid Siljans strand.

Jag är figuren Rosenbom i flottans Karlskrona.

Jag är Bohusläns karga stenar och sand.

Jag är Riddarfjärdens klarblå vatten.

Jag är busstationen på torget i Söderhamn.

Jag är Kungsgatans blixtrande ljus om natten.

Jag är alla blommorna i Roslagens famn.

Jag är Vingas salta, friska västvind.

Jag är Hälsinglands trollska susande skogar.

Jag är sommarhagens svängande trädgren.

Jag är bordet på en gammal söderkrog.

Jag är Djurgården och Brynäs på Hovet.

Jag är Thore Skogman i Malmö Folkets Park.

Jag är en badande unge på sommarlovet.

Jag är Smålands skogbevuxna mark.

Jag är eftermiddan´s Aftonblad och Expressen och kvällens Aktuellt i TV 1.

Jag är den väldiga pung på NK-stressen.

Jag är mera Värmland än en värmlänning någonsin kan bli.

Jag är midsommarstången på den gröna ängen.

Jag är adventsstjärnans blekröda ljus.

Jag är Lucian med kronan och kaffe på sängen.

Jag är lördagskvällsdansen i Åmåls Folkets Hus.

Jag är midnattssolens mäktiga sken.

Jag är ett paket ifrån Ellos i Borås.

Jag är violen från bokhandeln i Flen.

Jag är stämpeluret hos Asea i Västerås.

Jag är Povel Ramel och jag är Evert Taube.

Jag är Pettersson Berger i treans kanal.

Jag är kostym från Kapp Ahl i en garderob.

Jag är Karl XVl Gustaf i Vita Havets sal.

_____________

Jag älskar Mitt Land och människorna som bor där,

även om jag naturligtvis ifrågasätter ett och annat

av sådant som händer omkring mig.

Men kärleken och känslan, för det land där jag är född och lever,

den kan ingen ta ifrån mig.

De milsvida skogarna och alla älvarna och sjöarna

och människorna....är en del av mig.

Och människorna som bor här.... Dom tror jag på

i en värld som inte riktigt vet vad den vill.

Men jag är glad över att jag får leva och att jag får bo

i Sverige.



Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?


Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback