Så kom han.

Den 4 juni 2009.
Klockan hade ringt hela natten, en gång i halvtimman. Det var ju som upplagt för henne att föla under natt eftersom mjölken hade kommit under dagen. 
Klockan ringde vid 04.00, jag sneglar trött upp på tvskärmen. Bella står upp, stilla. Jag tänker för mig själv att hon säkert inte komma föla nu heller ...
Klockan ringer igen vid 04.30. Sneglar upp på skärmen, och håller på att sätta tungan i halsen.
Där ligger ju ett föl!

Nyfödd

Jag slår till Staffan som trött, alldeles för trött lyfter på huvuder: "DEN ÄR UTE, HON HAR FÖLAT!".
Staffan grymtar: "Skönt, äntligen ... ". Han fortsätter sova.   
Jag försöker samla mig. Helt uppe i varv; vad gör jag nu, verkar båda må bra?, lever fölet?.
Jag fumlar efter telefonen. Ringer mor; "Hon har fölat!!" Försöker desperat förklara situationen, utifrån det jag ser på skärmen. Fölet ligger med Huvud och framben utanför sin lilla fostersäck och spratlar. Så levde gjorde han ju. Bredvid ligger Bella och ser trött ut, men hon levde också.
Jag kunde konstatera att navelsträngen var av eftersom fölet låg bredvid Bella och inte i henne. Mamma föreslår att jag ska gå och kolla om navelsträngen ser bra ut, att det inte blöder.
Jag lägger på luren. Går försiktigt in i boxen, Bella tittar på mig men ligger kvar. Jag kläder av fölet fosterhinnorna och slänger ut dem ur boxen. Kollar på navelsträngen, såg fint ut. Hämtar lite Jodopax som mor sa och tvättade av den.
Bella reser sig upp en gång med lägger sig raskt.
Fölet ivrigt att komma upp. Jag konstaterade att det var en hingst, som jag trott hela tiden. Jag smsar alla. alla som kunde tänkas vilja veta. Ringer Nanna som knappt verkar förstå vad jag säger, ringer Max, han svara inte, men ringer snart upp och får veta nyheterna.
Bella reser sig upp igen och då ramlar efterbörden ut, hel och fin. Jag börjar mocka ut lite blöt halm för att ströa upp med ren fin, torr halm. Då sprätter fölet till och är plötsligt uppe. Knappt 45 min gammal. Mamma och jag pratar på telefon till och från och jag ser till att den lille får i sig råmjölk.
Han äter själv snart och börjar gå runt Bella i cirklar. Hur pigg som helst. Mamma konstaterar att det gått väldigt fort och bra allt ihop.
Jag lämnar dem ett tag, men har ett vakande öga på dem från sadelkammaren.

Tv

Jag är helt uppe i varv, kan inte sitta still och börjar sparka på Staffan. INTE uppskattat. Han grymtar något och vänder sig om. Inte ett dugg intresserad, mest trött. Det slår mig plötsligt att han cyklat hit och inte lagt sig förrän halv två, så jag lämnar honom ifred. Jag tittar till lillen då och då som snart börjar tömma tarmen på tarmbeck. Allt går som enligt boken. Han äter ...

Äta 

... och där i mellan vilar han sig.

Sova

Även Bella får vila sig, vilket bebis tycker är väldigt konsigt.

Mammasover

Jag vågar lämna Bella och lillen men kommer tillbaka på kvällen. Han gnäggar när vi kommer, ställer sig kvickt upp och går fram till juvret. Han äter så han storknar.

Tutte

Vi flyttar över dem till en annan box, mycket läskigt. Bebis trodde att världen inte var större än den box han fötts i. Men vi får honom till slut att följa med in i den andra boxen.
Jag mockar och lägger in nytt hö och gör i ordning Bellas kraftfoder.
Sedan tar vi lillens första promenad utomhus. Först är han mest förvirrad, och så regnar det. BURR! Men snart blir det fart i benen och han skritt-trav-galopperar efter mamma.
Vi är bara ute en liten stund för att sedan få komma in i en nbäddad box.
Jag lämnar dem för natten, men känner mig lugn.

5 juni 2009.
Jag, Lasse och Anne åker iväg till stallet. Jag hinner inte mer än tända lyset innan jag hör ett litet gnägg. Jag går fram till boxen, han ligger ner, gnäggar när han ser mig och ställer sig snabbt upp.
Strosar fram till juvret och blir dränkt av Bellas sprängfyllda juver. Han ser pigg och fin ut, idag också. Det känns bra.
Han får äta klart och sedan leder vi ut dem på ridvolten.
Det var läskigt att gå ut tyckte han.

läskigt

Men vi kommer tillslut ut och han håller sig duktigt med mamma. Tittar sig lite omkring.

Tittalite

Bella tyckte det var skönt att komma ut och började gå omkring över volten. Dock något stressad över de vilda valackerna på andra sidan staketet. Tarzan var helvild över att få se det lilla livet.

Tölt? Tölt?

Ätaigen  uppställd trav

 skritt Bellamyser SÖT

 skev Va? Påvakt
Bella och fölet fick vara ute ett tag på volten och se sig omkring. Lillen försökte sig på bockningar och gjorde sitt bästa för att hålla koll på de långa, en så länge skeva och mjuka benen.

Han är hur som helst sockersöt och tecken och färg kunde inte bli så mycket mer lyckat!
Bella verkar också vara väldigt tillfreds med mammarollen. Hur snäll som helst.

Lipa

Jag lär nog åka ut någon gång ikväll igen och titta till dem. Kanske släppa ut dem ett litet tag igen.
Laddade upp ett litet filmklippa på youtube. Inget vidare, men visst fan lever han och står i.
Nu ska jag bara hitta på ett namn, men det trillar nog ner rätt snart.



Enjoy.

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

Annika hade följande att tillägga:

GRATTIS!! <3

2009-06-06 @ 11:46:51
Jen. hade följande att tillägga:

Herre jävlar vad snygg han är!

(Jag tar den på en gång!)

Grattis!!!!

Hanna hade följande att tillägga:

Tackar tackar! :D

2009-06-08 @ 09:22:18
URL: http://rya.blogg.se/
Cecilia Jansson hade följande att tillägga:

GRATTIS! Vilken liten sötis! Hoppas att allt är bra med mor och son!

2009-06-08 @ 09:39:28
Erika hade följande att tillägga:

Åh vad söt! En riktigt drömfärg! Har själv ett Dee jost-föl född den 30/5, hingst. Dee Lux heter han. Kollar gärna min blogg för bilder!

2009-07-11 @ 19:29:51
URL: http://thoressons.blogg.se/

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback