Lego.

Staffan är just på sin väg till att spela LEGOStarwars - the complete saga, det fick mig att börja tänka på när jag var liten, det var tider det.
Jag och min lillebror kunde sitta i timmar, dag ut och dag in med vårat (läs Eriks) lego.
Vi hade bitarna i en begagnad fryslåda, där det även låg hårtussar, golvsmul och lite annat gott och blandat.

Själva leken gick ut på att vi började med att hälla ut ALLT lego på golvet, när väl legot var utsrpitt över HELA golvet var det bara att börja roffa åt sig det "bästa bitarna", för men ville ju bygga det coolaste huset, med de coolaste gubbarna.
Själv fördrog jag hästarna, måste berott på min genetiska sammansättning (att jag är tjej?).

Hur som haver så byggde man upp det man nu skulle bygga upp under en längre tid, arkitekturen var väl genomtänkt och var enda bit sattes med omsorg på plats. När mästerverket var färdigbyggt  lekte man i kanske 2 minuter (?), för att nästkommande sekund jämna byggnaden med marken.

Så, varför detta destruktiva byggande?
Ja, alltså, kort sagt så var det ju just själva byggande som var själva grejen, kreativiteten.

Men lego är inte som det var förr, det är en sak som är säker.
Mina barn skulle kunna få leka med lego, om de ville, men inte med det lego som säljs i butikerna nu för tiden.
Jag menar, hallå? Färdigmonterade rymdstationer, polistationer etc?
vart hamnade det hedeliga gamla legot där man själv fick komma på vad man skulle bygga?
Vart tog kreativiteten vägen?
Varför måste allt vara serverat på silverfat för snorungarna nu mera?
Det var redan på G när jag var tre äpplen hög (har jag någonsin varit så liten?), men nu, nu har det gått stuprätt utför. Varför tänka själv när världen kan göra det åt dig?

Hmm.. vart tog detta nu vägen?
Jag som pratade så glatt om den gamla goda tiden?

Dagens visdom (om man får copycata), är att du kommer aldrig bli barn igen.
Jag tycker det är lite tråkigt.

Så här kunde ett av mina mästerverk se ut ...


Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

Lia Florenz hade följande att tillägga:

lego e skoj :D

Fridah hade följande att tillägga:

nice med Lego ^^^

2008-02-08 @ 11:25:49
URL: http://FridahCharlotta.blogg.se
Anonym hade följande att tillägga:

Nice med meningslösa kommentarer! Vilka är ni egentligen? Vill ni att jag ska hälsa på på era bloggar? YAY!

2008-02-08 @ 22:09:40

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback