Hemma igen.

Nej, det har inte tagit så här lång tid att "landa" hemma. Men om tiden gick snabbt borta så är det ljusets hastighet här hemma.
Men så var man hemma igen. Vilken jävla resa. Jag ångrar inte en sekund att jag åkte och jag vet att jag talade om att jag borde haft någon med mig. Men nu i efterhand så kunde det inte varit bättre att åka ensam. Det hade inte varit samma resa om jag haft en stöttepelare. Och jag har verkligen lärt mig att uppskatta mitt egna sällskap.

Bali då. Efter att jag ridit längs en vulkansvart strand till ljudet av vågornas slag så bokad jag rafting. Skulle väl lättas översättas forsränning. Vilken upplevelse i tell you! Något jag rekommenderar ALLA att prova på någon gång innan den där killen i svart mantel och lie kommer och knackar på axeln. 
I två och en halv timma for vi fram i ett dyngsurt paradis. Prioritet nummer ett var att få se ett vattenfall. Och jag fick se vattenfall så det räckte och blev över. Jag tappade räkningen någonstans efter tjugo. Och jag satt bitvis helt hänförd i den mycket väl använda gummibåten. Guiden skrek "power paddle" men jag satt med paddeln i knät och bara njöt över det mina ögon registrerade. 

utsikt vattenfallet floden

Två och en halv timma gick alldeles för fort. Jag fick liksom inte nog av det jag såg och upplevelsen av att i en båt glida genom regnskogslandskapet där infödingsbarn stod och tvättade sig. Nu låter det kanske som att jag just njöt extra över det sistnämnda, men det var en del av den underbara helhetsupplevelsen. 

medvetslös

Bilturen tillbaka var väl mindre angenäm. Trafiken i Bali är i största allmänhet mindre angenäm. Det ska väl föreställa vänster trafik men bilar och bussar och hästar med vagn och moppar kör mest där det finns plats. Sedan vilken sida av vägen det råkar bli löses med signalhornet.

Bali är landet där du kan köpa bensin i absolut vodka flaskor för 4kr/litern och beställa hemkörning från donken. Bali är landet där det finns milslånga stränder och träd som tagna direkt från Avatar. 

Bali avslutningsvis? Jag träffade ju en Brasiliansk tjej från Australien också. Hon reste själv och var helt sjukt pepp på livet. Vi gick in på ett diskotek där man fick två drinkar för priset av en. Och det var ju inte riktigt som det läskblask man serveras i Sverige. Det kände jag när jag gick tillbaka till hotellet. Jag var ganska mycket tankad när jag la mig i sängen den kvällen. Men det var en sjukt kul kväll där jag lärde mig den läxan att det inte bara är jag och andra störda svenska tjejer som pissar i stående position på toaletter där det sedan länge varit stopp. Den toaletten lär aldrig bli sig själv. Det var fan piss och papper upp till kanten och jag tycker synd om den stackare som blev tvungen att städa upp det där. 

Sedan åt jag middag med Sussie och Petter också. Och fick fötterna rensade av små fiskar. Och pedikyr. Och så prutades det såklart en del. Sista morgonen joggade jag längs stranden i Kuta. 
Får (eller ska jag säga tar) jag tillfället att resa mer i livet skall jag nog besöka Bali igen och lära mig surfa. 

Fiskmat

Ja. Resan hem. Fy fa-an. Det tog tid och jag hann bli lite för rastlös och less halva vägen mellan Singapore och Amsterdam. Men inte så mycket annat att göra än att fylla de trevande timmarna med film efter film efter film. Avatar glodde jag igenom en gång. Och New moon. Och någon national-geografics-film. 

Känslan att se Sverige genom flygplansfönstret var underbar. Jag log. 
Väl "hemma" väntade Christian på mig. Vi åkte hem till honom och käkade sill och potatis. Sedan åkte vi till Uppsala där frisören gjorde mig fin i håret. Christian-med-Sara väntade på mig i Uppsala och bjöd på jordgubbar innan vi åkte hem. Hem till Lovö. Sköna Lovö. 
Det första jag gjorde när jag kom hem var att ta en mugg och gå upp till ladugården. Jag fyllde den med tankkall färsk mjölk. Den som inte upplevt den känslan - att komma hem från nästan två månaders resande och dricka färsk mjölk direkt från tanken barfota i den Svenska sommaren - HAR missat något. 

GOTT

Så var resan över. 
Men det lär inte bli den sista resan jag gör. Ni vet "blodad tand" uttrycket? 
Sedan jag kom hem har det varit fullt upp med olika aktiviteter. Och jag är inte den som klagar. Det är underbart att vara hemma och bara göra massa underbara saker som man bara måste när det är sommar. 
Inte minst bada. Och vattnet är helt sjukt skönt. 
Jag springer, simmar, sköter korna och gör sylt. I helgen blir det grillkväll på fredag och sedan är det lite olika lösa planer för resten av dagarna. 

stop

Njut av livet för fan!

Ni får ursäkta om detta verkar hattigt men det finns så mycket bättre saker att göra än att sitta här och uggla.

Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

edenhall hade följande att tillägga:

heeej!

sa du kom hem nu tillslut. trodde nastan att du skullehitta en japanskbonde och gifta dig dar borta :)

din resa later helt underbar, speciellt pa bali. har manag vanner och bekanta som varit dar och aker alltid tillbaka dit.



visst ar de en speciell kansla och ett leende man inte kan motsta nar man ser arlandas ljus langt dar nere under planet? jag far samma kansla varje gang ...



ha en skon svensk sommar nu, hor av dig om du vil komma och jobba har ;)

kram kram

2010-07-22 @ 16:39:05
Cecilia Birgersson (Tidigare Jansson) hade följande att tillägga:

Låter underbart Hanna! Var jättekul att träffa dig igen synd att vi inte hann prata så mycket. Hoppas att vi ses snart igen KRAM!

2010-07-24 @ 06:57:50

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback