Dagens läxa.

Jag vaknade av att det regnade.
Men jag låg varm och trygg innanför stängda bildörrar.
Jag tittade ut och molnen låg tunga och gråa utanför fönstrena.

Senare den dagen tog vi hyrda tendemcyklar på en tur.
Det var då som frågan slog mig, som en blixt från en inte allt för klar himmel.

Hur kommer det sig att moln ibland är vita, ibland är svarta, och ibland en blandning där i mellan?

Jag ville veta.
Ivrig och kunskapshungrig som ett barn trampade jag mig fram längs med gotlands slingriga asfaltsvägar.
Jag frågade ryggen framför mig om han kanske visste.
Visste gjorde han inte, men en diskussion full av teorier och egna funderingar påbörjades.
Vi talade inte länge, men kvarnen gick på för fullt.

Det fanns bara en sak att göra, inför våra veliga svar.
Wikipedia (produktplacering?).
Så nu, några dagar senare sitter jag nu här, med facit i hand.

Vita moln reflekteras av ljus, precis som svarta moln.
Skillnaden är den, att de svarta molnen har så hög densitet att ljuset får svårt att slippa ut, och stannar då kvar, vilket ger påföljden; värme (energi), därav uppfattas den mörka färgen (avsaknadrn av ljus).
Så alltså, vita moln är fluffiga och släpper ut ljuset, vilket även gör dem kallare än svarta moln.
Svarta moln, är kompakta, släper inte ut ljus, och värms upp.


Din teori höll.
Men en del av min likaså.

Dagens vidom. Du bör lära dig minst en ny sak varje dag för att växa som människa.

moln


Men shit!

Var det allt ni kunde komma med?

Självdelikatess hade följande att tillägga:

Hade jag rätt eller hade jag rätt?

Dålig självkänsla och ganska ful hade följande att tillägga:

Du har alltid rätt?

2008-08-15 @ 15:09:59
URL: http://rya.blogg.se/

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Vem är du? (vem är jag, velande charader):
Kryssa här

E-postadress:

URL:

I denna ruta finns det plats för just dina åsikter:

Trackback